Hyödynnä eri aistikanavia

suurennuslasi

Olet ehkä huomannut, että opit helpoiten esimerkiksi katselemalla kuvia, kuuntelemalla kertomuksia tai itse tekemällä. Havaintokanavat eli aistikanavat ovat yksi oppimiseen vaikuttava tekijä. Visuaalinen havaintokanava liittyy näköhavaintoihin, auditiivinen kuulohavaintoihin ja kinesteettisessä havaintokanavassa keskeistä on tuntoaisti, liikkeet ja tunteet.

On mahdollista löytää oma vahvuus oppijana jonkun tietyn aitikanavan hyödyntämisestä. Useimmat meistä kuitenkin oppivat parhaiten yhdistämällä kahden (tai useamman) havaintokanavan välittämää informaatiota.

Tässä vinkkejä eri havaintokanavia hyödyntävään oppimiseen:

  • Visuaalinen (näköhavainto)
    • kuvat, kaaviot ja taulukot
    • lukeminen
    • alleviivaukset ja merkinnät tekstissä
    • värien ja kuvien käyttö muistiinpanoissa
  • Auditiivinen (kuulohavainto)
    • kuunteleminen (keskity siihen, muistiinpanojen tekeminen samaan aikaan saattaa häiritä)
    • äänikirjat
    • keskustelut
    • omien äänitteiden kuunteleminen (esim. lue äänitteelle koealueen tärkeimmät asiat)
    • suulliset ohjeet kirjallisten ohjeiden lisäksi
  • Kinesteettinen (tuntoaisti, liike ja tunteet)
    • miellyttävä oppimisympäristö ja hyvä tunnelma oppimistilanteessa
    • konkretisoiminen ja kokeileminen
    • liikehtiminen lukiessa tai kuunnellessa
    • aiheeseen liittyvän havaintomateriaalin tekeminen (piirtäminen, askartelu, näytteleminen)

 

 

Lähde: Erilaisten oppijoiden liitto

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s