Keskittymistä voi tukea

building-2665812__340

Haluatko saada enemmän aikaan lyhyemmässä ajassa? Avain tehokkuuden lisäämiseen voi löytyä keskittymisen parantamisesta. Kokeile seuraavia vinkkejä ja katso, huomaatko muutoksen.

  1. Valitse ja rakenna oppimisympäristö, jossa on mahdollisimman vähän häiriötekijoitä (puhelin äänettömällä ja riittävän kaukana, riittävän hiljaista, sopiva lämpötila ja valaistus). Jos käytät opiskelussa tietokonetta, sulje ylimääräiset välilehdet ja ohjelmat. Pidä käsillä ja esillä vain sellaista, mitä tarvitset tehtävässäsi.
  2. Aseta itsellesi tavoite. Mitä haluat tehdä ja missä ajassa? Kirjaa suunnitelma paperille. Varaa opiskelulle riittävästi aikaa ja aloita ajoissa. Suuri osa opiskeluun liittyvästä stressistä tulee liian tiukasta aikataulusta!
  3. Jaksota opiskelu. Kuinka kauan jaksat oikeasti keskittyä kyseiseen tekemiseen? Uuden asian opiskelussa useimmille sopiva yhtäjaksoinen aika on 15-25 minuuttia. Työskentelyjakson jälkeen kannattaa pitää selkeä tauko, esimerkiksi 5 minuuttia. Parin tunnin työskentelyn jälkeen kannattaa pitää pidempi tauko.
  4. Pidä yllä motivaatiota. Perustele ja muistuta itseäsi, miksi on tärkeää, että näet vaivaa tämän asian eteen juuri nyt. Palkitse itsesi, kun olet pysynyt tekemässäsi suunnitelmassa ja saavuttanut tavoitteesi.
  5. Tee yhtä asiaa kerrallaan. Ota tavaksi tehdä myös laajempia ajankäyttösuunnitelmia, joihin kirjaat tehtävät aika- ja tärkeysjärjestykseen. Vaikeimmalta tuntuvat tehtävät kannattaa tehdä silloin, kun vireystilasi on parhaimmillaan.
  6. Rauhoita kehon levottomuutta pienellä liikehdinnäillä: pyörittele tai puristele kädessä pientä palloa tai pyyhekumia, pure purukumia, heiluttele jalkojasi. Tauoilla on hyvä nousta jaloittelemaan ja vähän venytellä.
  7. Harjoita keskittymiskykyäsi. Keskittymiskykysi paranee tekemällä ihan mitä tahansa asioita pitkäjänteisesti. Vähintä mitä voit tehdä, on musiikkia kuunnellessasi antaa  kappaleen soida loppuun ennen kuin vaihdat sen uuteen.

 

Lisää aiheesta:

Keskittymisen tukeminen (Terveyskylä)

Keskittymiskyvyn elvytysopas (Huotilainen, Moisala)

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s